Planmirror
  • Contact
  • Registreren
  • Inloggen
  • Kaarten
  • Grafieken
 
 
  • Werkgelegenheid
  • Vervangingsvraag
  • Instroom
  • Onvervulde werkgelegenheid
 
 
Groningen Friesland Drenthe Twente Stedendriehoek en Noordwest Veluwe Midden-Gelderland Rijk van Nijmegen Achterhoek Rivierenland Flevoland Gooi en Vechtstreek Midden-Utrecht Amersfoort Noord-Holland Noord Zaanstreek/Waterland Groot Amsterdam Holland Rijnland Midden-Holland Haaglanden Rijnmond Drechtsteden Zeeland West-Brabant Midden-Brabant Noordoost-Brabant Zuidoost-Brabant Noord-Limburg Zuid-Limburg Helmond-De Peel Midden-Limburg Zuid-Holland Centraal Gorinchem Regio Zwolle Zuid-Kennemerland en IJmond FoodValley Almere Utrecht Amsterdam 's-Gravenhage Rotterdam
Groningen Friesland Flevoland Zeeland Drenthe/Overijssel Gelderland Noord Noord-Holland Utrecht Zuid-Holland Noord Zuid-Holland Zuid Gelderland Zuid Noord-Brabant West Noord-Brabant Oost Limburg

De werkgelegenheid voor leraren op een school wordt berekend aan de hand van het aantal leerlingen en het aantal fte per leerling dat de school in 2021 in dienst heeft. Daarnaast wordt rekening gehouden met een beperkte vaste voet. De prognose van de werkgelegenheid wordt berekend aan de hand van de leerlingenprognoses van DUO.

Hiernaast ziet u de verwachte ontwikkeling van de werkgelegenheid per regio, berekend als de verhouding van de werkgelegenheid in 2027 en de werkgelegenheid in 2022. Bij een percentage groter dan 100% is er sprake van groei van de werkgelegenheid tussen 2022 en 2027; bij een percentage kleiner dan 100% is er sprake van krimp in die periode.

De vervangingsvraag ontstaat als leraren stoppen met werken in de sector, minder gaan werken, een andere functie aannemen of (meer) gebruik gaan maken van de seniorenregeling.

Hiernaast ziet u de gemiddelde vervangingsvraag tussen 2022 en 2027 uitgedrukt als percentage van de werkgelegenheid zodat regio’s met elkaar vergeleken kunnen worden. Een percentage van 5% betekent dat gemiddeld per jaar 5% van de werkgelegenheid vervangen dient te worden.

Instroom wordt gevormd door personen die (weer) in de sector aan de slag gaan. Het gaat hierbij om afgestudeerden van de lerarenopleiding, personen in de zogenaamde stille reserve (die een lesbevoegdheid hebben maar zijn niet werkzaam in het onderwijs), en door zijinstroom.

Hiernaast ziet u de gemiddelde instroom tussen 2022 en 2027 uitgedrukt als percentage van de werkgelegenheid zodat regio’s met elkaar vergeleken kunnen worden. Een percentage van 5% betekent dat gemiddeld ieder jaar 5% van de werkgelegenheid opgevuld kan worden met instroom.

Onvervulde werkgelegenheid ontstaat als de werkgelegenheid niet geheel kan worden ingevuld omdat de instroom te beperkt is om de vervangingsvraag op te vangen. Merk op dat de arbeidsmarktraming altijd start met nul onvervulde werkgelegenheid omdat er geen landelijke registratie is van bestaande tekorten. De geraamde onvervulde werkgelegenheid dient dus te worden opgeteld bij eventueel al bestaande tekorten.

Hiernaast ziet u de onvervulde werkgelegenheid in 2027 als percentage van de werkgelegenheid. Een percentage van 5% betekent dat er in 2027 voor 5% van de werkgelegenheid geen invulling kan worden gevonden.

© Centerdata 2023 - Gebruiksvoorwaarden